KKBI PEDAGOGI
RACANGAN PENGAJARAN HARIAN
DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI
TAHUN 2
KUMPULAN 1PISMP SAINS 1 DAN
2
AHLI KUMPULAN
MUHAMMAD ZULFADHLI BIN KAMARUDIN
IRENE TIONG YEE TING
NADZIRAH BINTI RAZAK
TING JI ER
Rancangan Pengajaran Harian
Tarikh: 22
Mac 2012
Masa: 10.30
– 11.30 pagi
Kelas: 2
Bestari
Bilangan pelajar: 39 orang
Subjek: Sains
Tema: Sains
Hayat
Bidang: Haiwan
Standard Kandungan: 2.4 Memahami pergerakan
haiwan
Standard Pembelajaran: 2.4.1
Menjelaskan cara haiwan bergerak seperti berjalan, merangkak, terbang,
berenang, menjalar, mengengsot, merayap, berlari dan melompat.
Ilmu prasyarat: Murid
telah melihat pelbagai jenis haiwan dan tahu haiwan boleh bergerak dari satu tempat
ke tempat yang lain.
Kemahiran saintifik: Memerhatikan,
mengelaskan, membuat inferens, meramalkan, berkomunikasi, membuat hipotesis
Kemahiran berfikir: Mencirikan,
membanding dan membezakan, mengumpul dan mengelaskan, membuat kesimpulan,
menghubungkaitkan, membuat gambaran mental
Sikap saintifik dan nilai murni: Minat dan bersifat ingin tahu tentang alam sekeliling, jujur dan
tepat dalam merekod dan mengesahkan data
Bahan bantu mengajar: Video
pendek pergerakan haiwan, flash cards nama pergerakan haiwan, empat buah kotak
kasut yang diletakkan gambar pelbagai jenis haiwan lain dan empat biji bola
kecil.
Fasa/Masa
|
Kandungan
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran/ Kemahiran saintifik
|
Catatan
|
Pengenalan
(10 minit)
|
Terdapat pelbagai haiwan di dunia
dan mereka bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain dengan cara yang
berbeza
|
Penayangan video tentang pelbagai
pergerakan haiwan yang meliputi kuda, harimau, ular, gajah dan semut
Bertanya kepada pelajar apakah
haiwan yang dapat dilihat dalam di dalam video
Kemungkinan terdapat beberapa orang
pelajar yang tidak mendapat idea dari penayangan video, jadi video diulang
tayang sekali lagi.
Pemerhatian
Guru bertanya: Apakah yang sedang
dilakukan oleh haiwan-haiwan di dalam video?
Membuat inferens
Pelajar
membuat inferens tentang cara haiwan bergerak
|
Video
diperoleh daripada Rancangan National Geographic Wild - Great Migrations yang
telah diedit diambil bahagian pergerakan haiwan.
|
Pengembangan
Idea
(10 minit)
|
Cara haiwan bergerak meliputi
berjalan, merangkak, terbang, berenang, menjalar, mengengsot, merayap,
berlari dan melompat
|
Guru memberi kata kunci dan makna
bagi setiap pergerakan haiwan. Guru juga boleh menunjukkan cara pergerakan
haiwan melalui simulasi.
Pelajar dibahagikan kepada tiga
orang dalam kumpulan dan setiap
kumpulan diberi tugasan A dan diberikan gambar haiwan bagi setiap
haiwan yang dinyatakan dalam tugasan A
Meramalkan
dan komunikasi
Murid melihat dan berbincang gambar
sambil meramal dan memadankan haiwan dan cara pergerakannya seperti mana yang
diterangkan guru di awal kelas.
|
Kata
kunci pergerakan ditulis di atas flash cards dan ditampal di tepi papan putih
Tugasan
A
Gambar
haiwan diperoleh dari video yang ditayangkan
|
Penstrukturan semula idea
(20 minit)
|
Terdapat pelbagai haiwan yang bergerak
dengan cara yang sama dan terdapat haiwan yang mempunyai lebih dari satu
jenis pergerakan
Contoh: kucing boleh berjalan dan
berlari
|
Permainan bola beracun
Murid dibahagikan kepada empat
kumpulan mengikut kumpulan meja yang telah disusun.
Murid diberikan set-set gambar
haiwan lain yang tidak terdapat di dalam video di dalam kotak kasut
Guru menayangkan jadual ke papan
putih dengan jenis pergerakan haiwan iaitu berjalan, merangkak, terbang,
berenang, melompat dan berlari menggunakan pemancar.
Permainan dimulakan dengan setiap
kumpulan diberi sebiji bola dan bola dibahagikan antara ahli kumpulan
masing-masing sehingga muzik dihentikan.
Mengelaskan
Pelajar yang memegang bola
dikehendaki mengambil gambar di dalam kotak dan menampalkan di atas papan putih
mengikut cara pergerakan haiwan.
Membuat
hipotesis
Pelajar mempunyai gambaran awal
jenis-jenis haiwan yang bergerak dengan cara yang sama
|
Lagu yang dimainkan adalah lagu
haiwan untuk kanak-kanak seperti lagu saya ada kuda dan bangau oh bangau
Murid dikawal dengan baik supaya
permainan dapat dilakukan dengan lancar
|
Aplikasi idea
(15 minit)
|
Cara haiwan bergerak di sekeliling
kita
|
Murid dibawa ke taman sains
bersebelahan kelas dan merekodkan haiwan yang dapat dilihat sambil
mengenalpasti cara haiwan bergerak.
Pelajar mengisi jawapan di dalam
tugasan B
|
Haiwan di taman sains – ikan, arnab,
burung, semut ayam, itik, rama-rama, ulat gonggok, kura-kura dan lain-lain
Tugasan B
|
Refleksi
(5 minit)
|
Pengurusan grafik pergerakan haiwan
|
Membuat
kesimpulan
Guru memberi pelajar peta minda
pergerakan haiwan dan contoh yang dapat dilihat. Pelajar mengisi tempat
kosong pada peta minda.
Meminta pandangan beberapa orang
pelajar tentang apa yang telah dipelajari pada hari ini.
|
Tugasan C
|
Tugasan B
Isikan nama haiwan yang dapat anda
lihat di taman sains dengan cara pergerakan yang dinyatakan
Cara pergerakan haiwan
|
Nama haiwan yang dilihat
|
Berenang
|
-
-
|
Berjalan
|
-
-
|
Terbang
|
-
-
|
Merayap
|
-
-
|
Melompat
|
-
-
|
Merangkak
|
-
-
|
Rancangan
Pengajaran Harian
Tarikh
:11 April 2012
Masa
:9.50 – 10.50am
Kelas
:Tahun 2B
Bilangan Pelajar
:35 orang
Subjek
:Sains
Topik
:Haiwan
Objektif Pembelajaran :Murid dapat
mengenalpasti tumbesaran haiwan dari tahap lahir hingga ke tahap dewasa.
Hasil Pembelajaran : Pelajar:
1.
Mengenalpasti
cara haiwan membiak iaitu melahirkan anak dan bertelur.
2.
Mengenalpasti
perubahan yang berlaku pada haiwan sejak dilahirkan iaitu membesar dari segi
perubahan rupa dan pertambahan saiz.
3.
Mengenalpasti
anak haiwan yang mneyerupai ibunya dan yang tidak menyerupai ibunya.
4. Mengenalpasti perubahan atau proses
tumbesaran haiwan.
Pengetahuan Pra-syarat : Pelajar pernah nampak
rupa haiwan yang ada pada persekitaran mereka dan mengetahui bahawa haiwan
boleh membiak.
Kemahiran Saintifik :Mengklasifikasikan
jenis haiwan yang menggunakan cara berbeza untuk membiak dan memerhati
perubahan tumbesaran haiwan.
Kemahiran Berfikir :Membuat
perbandingan tentang perubahan tumbesaran untuk setiap jenis haiwan, menjana idea tentang proses tumbesaran bagi
haiwan dan berfikiran logik terhadap rupa haiwan pada setiap proses tumbesaran.
Sikap Sains Dan Nilai-Nilai Murni :Mempunyai minat dan perasaan ingin tahu
terhadap aktiviti pembelajaran.
Bersikap jujur dan tepat terhadap pengetahuan
yang didapati dalam pembelajaran.
Bekerjasama dalam kerja kumpulan.
Sumber PnP :Gambar haiwan yang
disertai dengan proses tumbesaran yang berbeza, bahan TMK seperti video dan
powerpoint, lagu tentang tumbesaran haiwan seperti rama-rama, pensel warna dan
kad warna.
Fasa/Masa
|
Kandungan
|
Aktiviti
PnP/ Kemahiran Saintifik
|
Nota
|
Orientasi
(10 minit)
|
Semua
benda hidup perlu membiak untuk menghasilkan generasi yang baru bagi
mengelakkan kepupusan spesies.
2
cara pembiakan haiwan iaitu bertelur dan beranak
Haiwan
dibahagikan kepada 4 jenis iaitu burung, mamalia, amfibia dan reptilian serta
invertebrata. Hanya mamalia yang akan beranak.
|
Cikgu
akan menjelaskan apa itu pembiakan dan tujuan membiak.
Pemerhatian
Tayangkan
video dengan menggunakan computer bagi menunjukkan haiwan yang mempunyai cara
pembiakan yang berbeza.
Terangkan
jenis-jenis haiwan yang ada dan tunjukkan gambar-gambar haiwan dengan
menggunakan powerpoint.
Rupa
haiwan semasa kecil dan dewasa juga ditunjukkan dengan menggunakan powerpoint
supaya pelajar boleh membuat perbandingan antaranya.
|
Teori pembelajaran Piaget
-
hanya menunjukkan haiwan yang biasa ditengok atau popular untuk tahap
kanak-kanak berumur 8
-
kanak-kanak pada peringkat ini suka memerhati dan mempunyai perasaan ingin
tahu
Teori pembelajaran Gagne
-pelbagai
media semasa telah digunakan supaya meningkatkan kefahaman pelajar melalui
tunjukkan gambar
Teori
Pemprosesan Maklumat
-media
yang digunakan boleh meningkatkan ingatan kerana meliputi kegunaan mata iaitu
‘mind’s eye’.
|
Mengumpul Idea
( 10 minit)
|
Cara
pembiakan haiwan terdapat dua jenis dan juga dibezakan mengikut jenis haiwan.
.
|
Pelajar-pelajar
telah dibahagikan kepada 5 kumpulan dan lembaran kerja A telah dibagikan.
Klasifikasikan
Pelajar
dikehendaki melengkapkan lembaran kerja A melalui perbincangan dalam
kumpulan. Jenis haiwan dan cara pembiakan akan dibincangkan dan dibezakan
lalu menjawab soalan dalam lembaran kerja A.
Dalam
lembaran kerja A, pelajar dikehendaki membuat perbezaan tentang contoh haiwan
yang dibagi dan menentukan cara pembiakan haiwan masing-masing.
|
Teori pembelajaran Bruner
-membuka
peluang kepada pelajar untuk generalisasi pemerhatian mereka
Pendekatan Konstruktivism
-pelajar
berpeluang berkongsi persepsi antara satu sama lain serta bekerja dalam satu
kumpulan
|
Penstrukturan Semula Idea
(25 minit)
|
Perubahan
haiwan berlaku sejak dilahirkan iaitu membesar dari segi perubahan rupa dan
pertambahan saiz.
Memerhatikan
perubahan tumbesaran haiwan seperti rama-rama dan katak dari segi rupa
melalui gambar.
Anak
haiwan yang menyerupai ibunya dan yang tidak menyerupai ibunya.
|
Menyiarkan
lagu yang menceritakan tentang proses tumbesaran rama-rama.
Setiap
kumpulan dibagikan satu set gambar serpihan haiwan.
Ramalan
Pelajar
dikehendaki bekerjasama menyusun semula gambar tersebut. Jenis-jenis haiwan
akan dibincangkan selepas selesai menyusun.
‘Card Game’ dijalankan. Setiap pelajar akan mendapat kad warna
yang mengandungi gambar haiwan padanya.
Gambar-gambar
yang dicetak adalah rupa haiwan pada setiap langkah pertumbuhannya maka
gambar serpihan haiwan yang disusun tadi sebagai stesen-stesen berkumpul.
Pelajar
perlu mencari gambar haiwan yang sepadan dengan gambar yang ada pada kad
warna yang dipegang olehnya.
Mentakrifkan Operasi
Pelajar
dikehendaki menjawabkan soalan pada lembaran kerja B.
|
Teori pembelajaran Behaviorisme
-pemikiran
pelajar terhadap proses tumbesaran haiwan boleh dibentukkan melalui isi yang
ada pada lagu.
Teori pembelajaran Gagne
(pembelajaran konsep)
-banyak
contoh-contoh haiwan yang jelas telah diberi supaya pelajar dapat membentuk
konsep yang betul dan tepat.
Teori pembelajaran Gagne
(pembelajaran masteri)
-kefahaman
pelajar terhadap pembelajaran diuji semula dengan menggunakan lembaran kerja
B.
|
Implikasi Idea
(10 minit)
|
Setiap
jenis haiwan mempunyai cara pembiakan yang berbeza.
|
Pelajar
disuruh menwarnakan gambar-gambar haiwan yang dibekalkan oleh cikgu pada
sekeping kertas.
Haiwan
yang bertelur akan diwarnakan dengan warna merah manakala haiwan yang beranak
akan diwarnakan dengan warna biru.
|
Pedekatan Konstruktivism
-aktiviti
berasaskan ‘hands-on’ dan ‘minds-on’
|
Refleksi
(5 minit)
|
Proses
tumbesaran haiwan meliputi perubahan rupa dan pertambahan saiz.
|
Guru
membimbing pelajar untuk mengulangkaji apa yang telah mereka pelajari dengan
menggunakan peta konsep yang terdapat dalam lembaran kerja C.
|
Teori pembelajaran Ausubel
-peta
konsep digunakan untuk meningkatkan ingatan pelajar terhadap pembelajaran
tersebut.
|
Refleksi Kendiri:
Lembaran
Kerja A
Isikan jadual di bawah dengan jawapan yang betul dan sesuai.
Jenis Haiwan
|
Contoh
|
Cara
Pembiakan
(beranak/bertelur)
|
Burung
|
||
Mamalia
|
||
Invertebrata
|
||
Amfibia Dan Reptilia
|
Burung
|
Harimau
|
Ular
|
Rama-rama
|
Katak
|
Helang
|
Penyu
|
Kucing
|
RANCANGAN
PEMBELAJARAN HARIAN TAHUN 2
TARIKH: 23 April 2012
Waktu : 7.45-8.45
pagi
Kelas : 2 Amanah
Bilangan pelajar : 30
orang
Subjek : Sains
Tajuk : Haiwan
Objektif pembelajaran :
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 5 cara
pergerakan haiwan.
2. Mendemonstrasi
sekurang-kurangnya 5 cara pergerakan haiwan.
Hasil pembelajaran :
1. Murid boleh
menggambarkan cara haiwan bergerak seperti ikan berenang, burung terbang, lembu
berjalan, kura-kura bergerak, ular
menjalar, siput babi mengesot, semut merayap, kuda berlari dan katak
melompat melalui aktiviti simulasi.
Pengetahuan asas :
Murid sebelum ini telah di jelaskan beberapa jenis haiwan
dan cara pergerakan haiwan tersebut
bergerak dan pernah melihat haiwan di
sekelilingnya bergerak.
Kemahiran Saintifik :
1. Memerhati :
a. Murid memerhati
paparan video yang mengandungi pergerakan haiwan-haiwan
b. guru melihat aksi
yang di lakonkan oleh murid-murid dan melihat tahap pemahaman mereka akan topic
pergerakan haiwan ini.
2. Mengklasifikasikan :
a. Murid mengelaskan pergerakan haiwan mengikut kumpulan
yang sama berdasarkan lembaran kerja yang di berikan.
3. Membuat kesimpulan :
a. Guru membimbing pelajar membuat peta minda semasa sesi
refleksi.
4. Bereksperimen :
a. Guru mencipta suatu permainan iaitu ‘Mini Zoo’ yang mana
setiap kumpulan mendemostrasikan pergerakan jenis haiwan yang telah di
tetapkan.
5. Meramal :
a. Murid membuat ramalan secara umum terhadap cara haiwan
bergerak semasa tayangan video semasa sesi Orentasi.
Kemahiran berfikir:
1. Membanding dan membezakan
2. Menaakul
3. Menjana idea baru
Nilai-nilai murni dan nilai saintifik :
1. Mendedahkan secara lebih luas akan cara pergerakan haiwan
dengan lebih meluas.
2. Menimbulkan rasa ingin tahu murid terhadap kejadian alam.
3. Murid jujur dan kreatif semasa mengambarkan pergerakan
haiwan seperti yang di perhatikan sebelum ini.
Bahan bantu belajar dan mengajar : Komputer, gambar, Skrin putih, LCD,
Projekter, Lembaran kerja, Microsoft Power Point, kertas Mahjong dan radio.
Fasa/ Masa
|
Kandungan Pembelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran/
Kemahiran Saintifik
|
Catatan
|
Orentasi
(10
minit)
|
Setiap haiwan mempunyai
cara pergerakannya yang tersendiri seperti berjalan, terbang, mengesot dan
melompat.
Katak bergerak secara melompat
.
|
Guru memaparkan lirik lagu
‘haiwan bergerak’ di papan putih dengan menggunakan kertas mahjong.
Guru memainkan muzik
sambil pelajar melihat gambar dan menyanyi.
Guru dan murid menyanyi
bersama-sama dan mengaksikannya bersama-sama.
Guru melihat aksi yang di
lakonkan oleh setiap pelajar oleh setiap pelajar semasa menyanyi
bersama-sama.
Selepas itu,
Guru bertanya : bagaimana
katak bergerak?
Pelajar mengingat kembali
nyanyian dan mendemonstrasi katak melompat.
|
Teori bruner
-Enactive
(melalui tingkah laku)
-Pembelajaran induktif
Musical-rythemic
intelligent
(Gardner)
Advanced organizer-
Ausabel
|
Pengumpulan idea
(10
minit)
|
Gambaran bagaimana haiwan
bergerak.
Penyuai padan gambar dan
pergerakan.
Haiwan dalam video adalah
katak, ayam, itik, burung dan ikan.
|
Guru menayangkan video
bagaimana haiwan bergerak yang sebenar selama 3 minit.
Murid diberikan lembaran
kerja A dan murid mengenalpasti cara haiwan bergerak yang terdapat dalam
video tersebut.
Video di tayangkan buat
kali kedua untuk pelajar memastikan jawapan yang dipilih dalam lembaran kerja
A tadi.
|
Pembelajaran induktif (Bruner)
Discovery learning- Bruner
|
Penstrukturan
Semula Idea
(20
minit)
|
Konsep main-peranan dalam kalangan pelajar
akan bagaimana haiwan bergerak.
Antara Pergerakan haiwan yang
di lakonkan:
1.
Ikan
2.
Kucing
3.
Katak
4.
Kanggaro
5.
Ayam
|
Satu permainan di jalankan yang di kenali
sebagai “Mini Zoo”.
Setiap kumpulan adalah seramai 6 orang
setiap kumpulan
Setiap kumpulan di berikan 2 jenis haiwan
dan diminta untuk mendemostrasikan pergerakan tersebut.
Semasa kumpulan yang mendemostrasikan
pergerakan, guru meminta seorang untuk meneka haiwan yang bergerak seperti
yang di lakonkan.
Ganjaran di berikan kepada murid yang
menjawab dengan betul.
Ganjaran: buku catatan dan pensil
Murid menjawab soalan pada lembaran kerja
B.
|
Teori piaget
-pengetahuan sosial
Bodily-kinestatic intelligent (Gardner)
Interpersonal-intelligent (Gardner)
Teori skinner
|
Mengaplikasi
idea
(15 minit)
|
Haiwan boleh dikelaskan kepada kumpulan
yang mempunyai pergerakan yang sama.
Contoh pergerakan haiwan berjalan yang sama
iaitu lembu dan kambing.
|
Murid di berikan lembaran kerja C dan
gambar haiwan dalam lembaran kerja D dalam kumpulan 6 orang tadi.
Setiap kumpulan di kehendaki berbincang dan
menampal gambar haiwan mengikut cara pergerakan yang sama.
Setiap kumpulan yang dapat menyiapkan
lembaran kerja tadi akan di berikan ganjaran.
Ganjaran: sandwich cube
|
Penyelesaian masalah
( Gagne)
Teori skinner.
|
Refleksi
(
5 minit)
|
Semua haiwan bergerak mengikut caranya yang
tersendiri.
|
Guru membimbing pelajar untuk mengingat
kembali tentang apa yang telah di pelajari dengan membina peta rajah
bergambar bersama-sama dengan menulisnya di papan hitam.
|
Pembelajaran induktif peringkat 4 iaitu
pringkat akhir ‘general’ idea.
Spesifikà general
|
Refleksi-kendiri
:
___________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
LIRIK LAGU ‘HAIWAN BERAKSI’
Katak
melompat,
Di tepi
perigi
Ikan
berenang,
Di dalam
kolam
Ayam dan
itik,
Berlari-lari
Burung
gembira,
Terbang di
awan.
LEMBARAN
KERJA B
Menamakan jenis haiwan dan cara pergerakannya.
Pilih dan tuliskan jawapan
yang betul.
katak
|
kura-kura
|
penyu
|
kanggaroo
|
burung
|
buaya
|
ikan
|
lalat
|
1. Namakan dua jenis haiwan
yang boleh berenang.
a)............................
b)...........................
2. Namakan dua jenis haiwan
yang boleh terbang.
a).........................
b).........................
3. Namakan dua jenis haiwan
yang boleh melompat.
a).........................
b)........................
4. Namakan dua jenis haiwan
yang boleh merangkak.
a).........................
b)........................
LEMBARAN
KERJA C
Tampal gambar haiwan
mengikut pergerakan dalam ruang di sebelah kanan.
CARA HAIWAN BERGERAK
|
HAIWAN
|
Berjalan
|
|
Merangkak
|
|
Mengesot
|
|
Berenang
|
|
Melompat
|
No comments:
Post a Comment