Rancangan Pengajaran Harian
(Wan Nurathirah binti Wan Omar)
Tarikh
: 23 April 2012
Masa
: 9.10 – 10.10 pagi
Kelas
: 2 Kreatif
Bilangan
pelajar : 28 pelajar
Subjek
: Sains
Topik
: Memahami Pergerakan Haiwan
Objektif
pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1. Melihat
demontrasi pergerakan haiwan seperti melompat,
berjalan dan bergayut.
2. Menjelaskan
pemerhatian dengan pengurusan grafik.
3. Menyenaraikan
lima haiwan yang bergerak secara bergayut, melompat, berjalan, terbang dan
berenang.
Hasil
Pembelajaran : Pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
pergerakan sebenar haiwan.
2. Menjelaskan
pemerhatian melalui peta konsep.
Pengetahuan
sedia ada :
Pelajar tahu
beberapa pergerakan asas haiwan.
Kemahiran
saintifik :
Memerhati pergerakan
haiwan yang ditunjukkan, mentafsir data berdasarkan lembaran kerja yang
diberikan
Kemahiran
berfikir :
Mencirikan
pergerakan haiwan, membandingkan dan membezakan pergerakan haiwan, menjana idea
tentang pergerakan haiwan
Sikap
saintifik dan nilai murni :
Minat dan
bersifat ingin tahu tentang alam sekitar terutamanya mengenai pergerakan haiwan.
Sumber
Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) :
Kertas
yang tercatat nama-nama haiwan, animasi video pergerakan haiwan
Fasa
|
Kandungan
|
Aktiviti P&P / Kemahiran Saintifik
|
Catatan
|
Orientasi
(10
minit)
|
Haiwan
bergerak dengan pelbagai kaedah.
|
Guru
menyediakan tayangan video.
Guru
bertanyakan:
Mengapa
haiwan yang berbeza bergerak dengan pelbagai keadah berbeza?
Guru
meminta pelajar menumpukan perhatian.
Tayangan
video tersebut memaparkan sebilangan haiwan yang bergerak secara melompat,
berjalan, berlari, berenang dan terbang.
Memerhatikan.
Guru
meminta pelajar memberikan pendapat tentang apa yang telah ditonton sebentar
tadi.
Membuat inferens.
Murid
membuat inferens seperti itik boleh berenang kerana mempunyai selaput di
kakinya, harimau berjalan keran mempunyai kaki yang kuat dan gagak terbang
kerana mempunyai sayap.
|
Mengaplikasi teori
pembelajaran Kontekstual.
Guru
mendedahkan pelajar kepada hubungkait tubuh haiwan dengan cara pergerakan
mereka.
(teori
pembelajaran kontekstual)
|
Pencetusan
idea
(10 minit)
|
Haiwan
berbeza bergerak secara berbeza.
|
Pelajar
dibahagikan kepada lima kumpulan dan diberikan lembaran A yang menyenaraikan
pelbagai haiwan.
Memerhatikan dan meramalkan.
Pelajar
diminta berbincang dalam kumpulan kaedah haiwan-haiwan tersebut bergerak dan
tuliskan jawapan di tempat disediakan.
|
|
Penstrukturan
semula idea.
(20
minit)
|
Secara
amnya, haiwan bergerak secara:
·
Berjalan
·
Melompat
·
Bergayut
·
Berenang
·
Terbang
|
Guru
membawa semua pelajar ke taman sains yang menempatkan pelbagai haiwan.
Guru
memberi peluang kepada pelajar untuk memerhatikan haiwan yang diternak di
taman sains.
Pemerhatian
mereka dicatatkan pada Lembaran A.
Memerhatikan dan
mengelas.
Guru
dan pelajar berbincang penemuan mereka diikuti dengan membuat konsep am
pergerakan haiwan.
Mendefinisikan
secara operasi.
Murid
menjawab soalan pada Lembaran B.
|
Guru
memberi pengalaman kepada pelajar untuk mengalami dan menggunakan deria
mereka untuk melihat pergerakan sebenar haiwan.
(teori
pembelajaran kontekstual)
Nilai:
Jujur dalam merekod data.
|
Aplikasi
idea
(15
minit)
|
|
Guru
meminta pelajar kembali ke dalam kumpulan. Setiap kumpulan diberikan tugasan
untuk melakonkan cara-cara pergerakan haiwan.
Dalam
kumpulan, pelajar diminta menentukan pergerakan yang dilakonkan. Setiap
jawapan yang betul diberikan, guru memberi penghargaan.
|
Pelajar
bekerjasama dalam kumpulan.
Peneguhan
positif:
Menguatkan
tingkah laku dengan memberi ransangan seperti pujian dan ganjaran.
|
Refleksi
(5
minit)
|
|
Guru
membantu pelajar membuat refleksi tentang pembelajaran sebentar tadi
menggunakan peta konsep.
|
Peneguhan:
Guru membantu pelajar memindahkan maklumat ke dalam bentuk peta konsep.
(teori
pembelajaran kontekstual)
|
No comments:
Post a Comment