RANCANGAN PENGAJARAN
Tarikh : 11 April 2012
Masa : 7.45-8.45am
Kelas : tahun
2 Merah
Jumlah pelajar : 20
Subjek : Sains
Topik : memahami haiwan memepunyai keperluan asas
untuk hidup
Objektif pembelajaran : pada akhir
pengajaran, murid-murid akan berupaya mengetahui keperluan asas haiwan
merupakan air, udara, dan tempat perlindungan.
Hasil pembelajaran :
murid-murid :
1) Mengenal pasti keperluan asas kepada haiwan iaitu makanan, air, udara dan tempat
perlindungan
2) Menyatakan
kepentingan keperluan asas kepada haiwan
3) Memberi
contoh haiwan dan makanan yang dimakan
4) Mengelaskan
haiwan dengan mengikut makanan yang dimakan iaitu makanan tumbuhan sahaja,
makan haiwan sahaja atau makan haiwan dan tumbuhan
5) Mengenal
pasti tempat perlindungan haiwan seperti
sarang,reban,lubang,atas pokok, kandang,gua, di dalam air, dalam tanah dan di
celah batu atau kayu
6) Menjelaskan
pemerhatian melalui lakaran, TMK,penulisan atau lisan.
Pengetahuan sebelum pengangajaran :
murid-murid mengetahui haiwan memerlukan keperluan asas untuk meneruskan hidup.
Kemahiran saintifik :
pemerhatian terhadap keperluan asas, mengklasifikasikan jenis keperluan asas
haiwan, meramal impak kekurangan salah satu keperluan asas, ,membuat inferen
terhadap impak kekurangan salah satu keperluan asas.
Kemahiran befikir : perbandingan dan perbezaan,
menjana idea.
Nilai
: menyemaikan minat dan perasaan ingin tahun
terhadap alam persekitaran.
Bersikap jujur dalam ketepatan dan kesahiran
data.
Sumber
pengajaran dan pembelajaran :
Fasa
/masa
|
Kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran /
skills saintifik
|
Catatan
|
Orentasi
(5
minit)
|
Semua benda hidup memerlukan keperluan
asas untuk meneruskan kehidupan.
|
Guru bertanya tentang binatang
kesayangan murid-murid :
Apakah binatang kesangan murid-murid ?
Apakah mereka buat setiap hari dan di mana mereka tinggal ?
Apakah yang berlaku sekirannya tiada bekalan
makanan, air,tempat tinggal dan udara ?
Pemerhatian :
Guru bertanya : Mengapakah haiwan tersebut
tidak boleh hidup ?
Murid membuat inferen terhadap persoalan
;
Contoh
inferen:
Murid : kucing tidak hidup kerana
tiada air dan makanan.
Guru memberitahu keperluan asas haiwan
dan kepentingan keperluan asas kepada haiwan.
|
Teori piaget
|
Mengumpul idea
(10
minit)
|
Keempat-empat keperluan asas haiwan
tidak dapat kurang antara satunya.
|
murid dibagikan kepada 4 kumpulan dan
kertas kerja A dan situasi disenaraikan.
Pemerhatian
dan ramalan :
Murid-murid dikehendaki membincang
secara berkumpulan tentang situasi haiwan yang berdasarkan keperluan asas
yang diberi.
|
Lembaran A
|
Penstrukturan Semula idea
(15
minit)
|
Setiap haiwan mempunyai tempat tinggal
dan makanan yang berbeza.
|
Semua murid diberikan tayangan tentang
situasi yang terdapat dalam video dan memastikan ketepatan ramalan mereka.
Keputusan direkod dalam ruang
pemerhatian dalam kertas kerja A.
Pengklasifikasi:
Guru dan murid membuat perbincangan
tentang aktiviti tadi dan membina konsep bahawa keperluan asas diperlukan
oleh haiwan dan membandingkan perbezaan keperluan asas seperti tempat tinggal
dan makanan
|
Teori Gagne
|
Mengaplikasikan
idea
(20)
|
Keperluan asas haiwan adalah air,
udara, tempat perlindungan dan makanan.
|
Menyediakan gambar haiwan,tempat
tinggal,makanan yang berbeza.
Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan,
murid dikehendaki menguntingkan gambar-gambar tersebut dan melekatnya
mengikut keperluan asas masing-masing dalam satu kertas kosong.
|
Teori pemprosesan maklumat
|
Refleksi
(10
minit )
|
Haiwan memerlukan keperluan asas untuk
menruskan kehidupan.
|
Guru membimbing murid untuk membuat
refleksi tentang apa yang telah belajar dalam bentuk peta minda.
|
Kertas kerja C
|
Refleksi
kendiri :
Lembaran A
Tandakan
(/) untuk haiwan yang boleh hidup dan tandakan (X) untuk haiwan yang tidak akan
hidup dengan keperluan asas di bawah.
Keperluan
asas
|
Ramalan
(/)(X)
|
Sebab
|
Pemerhatian
|
Air,udara
|
|||
Udara
,tempat tinggal
|
|||
Air,
udara, makanan
|
|||
Udara,
makanan, tempat tinggal
|
|||
Udara,
makanan, tempat tinggal,air
|
c) Isikan tempat kosong
d bawah dengan perkataan yang sesuai.
a) keperluan asas haiwan adalah _______,________,_________
dan ____________.
b) Haiwan memerlukan ________ dan ________ untuk mengekal
kesihatan dan tumbesaran.
c) Haiwan memerlukan ________ untuk melindungi mereka
daripada kemalangan, matahari dan hujan.
d) Haiwan memerlukan ______ untuk bernafas.
e) Contoh tempat perlindungan haiwan adalah
______,__________,__________ dan______.
f) Haiwan akan ________jika kurang salah satu keperluan asasnya.
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 15 Jun 2012
Masa : 8.45 pagi – 9.45 pagi
Kelas :
Tahun 2 Azam
Bilangan
Murid : 30 orang
Subjek : Sains
Topik : Tumbuhan
Objektif Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, pelajar akan
dapat memahami keperluan asas tumbuhan
Hasil Pembelajaran : Pelajar
dapat:
1.
mengenal
pasti keperluan asas tumbuhan iaitu air, udara dan cahaya matahari.
2.
menaakul
tentang kepentingan air, udara dan cahaya matahari kepada tumbuhan dengan
menjalankan penyiasatan.
Pengetahuan Sedia
ada: Pelajar mengetahui pengetahuan
tentang konsep pokok
merupakan benda hidup.
Kemahiran
Proses Sains: Memerhati – Murid
memerhati keadaan pokok layu dan segar
Meramalkan – Murid meramalkan
keperluan asas tumbuhan
Membuat inferens – Murid membuat
inferens terhadap
keadaan pokok layu dan segar serta
bagaimana tumbuhan
dapat hidup di kawasan gurun
Mengeksperimen – Murid membuat
eksperimen mengkaji
keperluan asas tumbuhan
Kemahiran
Berfikir : Mencirikan
– Murid mencirikan keperluan asas tumbuhan
Membandingkan
dan membezakan – Murid membandingkan
keadaan pokok apabila mendapat
keperluan asas dan tidak
mendapat keperluan asas
Menghubungkaitkan
– Murid menghubungkaitkan keperluan
asas tumbuhan dengan ciri-ciri
tumbuhan di kawasan tiada air
Sikap
Saintifik dan : Minat
dan bersifat ingin tahu tentang alam sekeliling.
Nilai Murni Jujur dan tepat
dalam merekod dan mengesahkan data.
Sumber
Pengajaran : Pokok layu, pokok segar, 2 buah pasu, komik, rumpai air,
dan
Pembelajaran cawan plastik,
1 botol berisi air, 1 botol berisi minyak, pita
salofan, kotak, klip video, gambar pokok
kaktus dan lembaran
kertas
FASA/MASA
|
KANDUNGAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN/KEMAHIRAN SAINTIFIK
|
CATATAN
|
||||||||||
Orientasi
(5
min)
|
Tumbuhan memerlukan
keperluan asas untuk terus hidup.
|
Guru menunjukkan pokok
layu di dalam pasu A dan pokok segar dalam pasu B.
Guru bertanya:
1.
Mengapakah
pokok di dalam pasu A layu manakala pokok di dalam pasu B kelihatan segar?
Jangkaan jawapan:
1. Pokok layu tidak mendapat cukup
makanan.
2. Pokok segar mendapat makanan yang
mencukupi.
Pelajar diberi peluang
untuk melihat dan memeriksa pokok di dalam kedua-dua pasu dan membuat
inferens.
|
KPS :
-Memerhatikan keadaan
pokok layu dan segar
-Membuat inferens tentang
keadaan pokok layu dan segar.
Teori Ausubel:
-Penyusunan awal dengan menggunakan contoh
realiti sebagai permulaan menerangkan konsep penting dalam keperluan asas
tumbuhan.
|
||||||||||
Pencetusan
Idea
(10
min)
|
Keperluan asas
tumbuhan ialah air, udara dan cahaya matahari.
|
Pelajar merujuk komik
berkisar tentang pengembaraan Si Bawang di dalam buku teks KSSR Dunia Sains
& Teknologi Tahun 2.
Pelajar dibahagikan
kepada 6 kumpulan dan diminta berbincang mengenai keperluan asas tumbuhan dan
menyatakan jawapan mereka di dalam ruang yang disediakan.
|
KPS :
- Memerhati gambar di
dalam komik Si Bawang
-Meramalkan keperluan
asas tumbuhan berdasarkan komik
Sumber:
- Buku teks KSSR Dunia
Sains & Teknologi Tahun 2 m/s 68-69.
-Lembaran kerja A
|
||||||||||
Penstrukturan
semula idea
(30
min)
|
Keperluan asas penting
kepada tumbuhan.
Tumbuhan akan layu dan
mati jika ada keperluan asas yang tidak diperoleh.
|
Setiap kumpulan
diberikan rumpai air, cawan plastik, 1 botol berisi air, 1 botol berisi
minyak, pita salofan dan kotak.
Pelajar diminta
menyediakan bahan seperti berikut:
Keempat-empat bekas
diletakkan di tepi tingkap selama 2 minggu.
Data direkodkan di
dalam jadual pemerhatian di dalam lembaran kerja B.
Guru menayangkan video
eksperimen terhadap rumpair yang telah dilakukan oleh guru terlebih dahulu
menggunakan klip video.
Klip video memaparkan
perubahan yang berlaku kepada tumbuhan setiap saat sepanjang 2 minggu.
Guru dan pelajar
berbincang perubahan yang berlaku kepada rumpair berdasarkan klip video kemudian
membentuk konsep keperluan asas tumbuhan serta kepentingannya.
Pelajar dikehendaki
menjawab soalan di dalam Lembaran Kerja C.
|
Teori Konstruktivisme:
-Pembelajaran
berasaskan murid dengan melibatkan murid melakukan eksperimen secara sendiri.
KPS :
-Membuat eksperimen
mengkaji keperluan asas tumbuhan
-Memerhatikan
perubahan yang berlaku kepada pokok sepanjang guru menayangkan video
KB:
-Membuat perbandingan
dan perbezaan keadaan pokok apabila mendapat keperluan asas yang mencukupi
dan pokok tidak mendapat keperluan asas mencukupi
Nilai Murni:
- Jujur dalam merekod
data.
Sumber:
- Lembaran kerja B
- Lembaran Kerja C
-Klip video
- Rumpai air, cawan
plastik, 1 botol berisi air, 1 botol berisi minyak, pita salofan dan kotak.
Catatan:
-Keputusan ekperimen
diperoleh selepas 2 minggu
|
||||||||||
Aplikasi
idea
(10
min)
|
Adaptasi pokok yang
hidup di kawasan kering dan tiada air.
Contoh: Gurun
|
Gurun merupakan
kawasan tiada air.
Guru bertanya:
1. Ada atau tidak pokok di kawasan
gurun?
2. Jika ada, mengapa pokok itu boleh
terus hidup?
Jangkaan jawapan:
1. Tiada pokok hidup.
2. Sebab tiada air jadi pokok akan
mati.
Guru menunjukkan
gambar contoh pokok yang hidup di kawasan gurun dan menerangkan ciri-ciri
pokok tersebut.
Contoh: Pokok kaktus
mempunyai duri yang banyak. Duri pada pokok kaktus boleh menyimpan air.
|
Teori Gagne:
- Pembelajaran bermula
daripada mudah kepada sukar.
KPS:
- Membuat inferens
mengapa terdapat tumbuhan yang dapat hidup di kawasan gurun
KB:
-Menghubungkait antara
keperluan asas tumbuhan dan ciri-ciri tumbuhan hidup di kawasan gurun
|
||||||||||
Refleksi
(5
min)
|
Air, udara dan cahaya
matahari diperlukan oleh tumbuhan untuk terus hidup.
|
Guru bertanya:
1. Fikirkan kenapa kamu membuat
eksperimen pada hari ini?
2. Di rumah kamu ada pokok atau tidak?
Jika ada boleh atau pun tidak kamu memijak sesuka hati kamu?
Jangkaan jawapan:
1. Supaya kami dapat tahu bahawa pokok
memerlukan air,udara dan cahaya matahari untuk hidup.
2. Tidak boleh pijak sesuka hati sebab
pokok benda hidup. Nanti pokok akan mati.
Guru membimbing apa yang pelajar telah mempelajari dengan menggunakan peta minda. |
Teori pemprosesan
maklumat:
-menggunakan peta
minda bagi mengukuhkan maklumat supaya dapat memasuki ingatan jangka panjang
Nilai murni:
- Cinta akan alam
sekitar
Sumber:
-
Lembaran Kerja D
|
LEMBARAN KERJA B
BEKAS A: BEKAS
B:
HARI
|
PEMERHATIAN
|
1
|
|
2
|
|
3
|
|
4
|
|
5
|
|
6
|
|
7
|
|
8
|
|
9
|
|
10
|
|
11
|
|
12
|
|
13
|
|
14
|
HARI
|
PEMERHATIAN
|
1
|
|
2
|
|
3
|
|
4
|
|
5
|
|
6
|
|
7
|
|
8
|
|
9
|
|
10
|
|
11
|
|
12
|
|
13
|
|
14
|
BEKAS C: BEKAS
D:
HARI
|
PEMERHATIAN
|
1
|
|
2
|
|
3
|
|
4
|
|
5
|
|
6
|
|
7
|
|
8
|
|
9
|
|
10
|
|
11
|
|
12
|
|
13
|
|
14
|
HARI
|
PEMERHATIAN
|
1
|
|
2
|
|
3
|
|
4
|
|
5
|
|
6
|
|
7
|
|
8
|
|
9
|
|
10
|
|
11
|
|
12
|
|
13
|
|
14
|
Rancangan Pengajaran Harian
(Lima Fasa Konstruktivism Needham)
Tarikh :
26 Mac 2011
Masa : 7.45
– 8.45 am
Kelas : 2
Baiduri
Bilangan pelajar : 30
Mata pelajaran : Sains
Topik : Haiwan
Objektif
pembelajaran : Di akhir pembelajaran
murid akan dapat memahami
tumbesaran haiwan
Hasil pembelajaran : murid
boleh:
1. Mengenal pasti cara haiwan membiak iaitu
melahirkan anak dan bertelur.
2. Mengelas haiwan berdasarkan cara
pembiakan.
Pengetahuan sedia ada : murid mengetahui bahawa haiwan membiak
melalui bertelur dan
melahirkan anak.
Kemahiran
saintifik : memerhati haiwan dengan
menggunakan deria penglihatan, sentuhan dan pendengaran, mengelas haiwan berdasarkan
cara pembiakan, membuat jangkaan jenis pembiakan haiwan, membuat inferens
terhadap jangkaan yang dibuat.
Kemahiran berfikir : membanding beza ciri-ciri haiwan
yang bertelur dan melahirkan anak, menjana
idea ketika sesi soal jawab.
1) Memupuk sifat mencintai dan menghargai
alam sekitar.
2) Bersyukur kepada Tuhan.
3) Memupuk kasih sayang kepada keluarga.
4) Memupuk kreativiti murid.
Sumber pengajaran dan pembelajaran :
beberapa keping gambar haiwan dari persembahan PowerPoint, gunting, gam,
kertas, perembahan PowerPoint
Fasa/
masa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran/ kemahiran saintifk
|
Catatan
|
Orientasi
(10
min)
|
Haiwan
melakukan proses pembiakan
|
Guru
menunjukkan gambar animasi haiwan yang melahirkan anak dan bertelur
menggunakan persembahan PowerPoint.
Semasa
guru menunjukkan animasi tersebut, guru bertanya:
Apakah
haiwan yang terdapat dalam animasi tersebut?
Murid diberikan
peluang untuk menonton kembali animasi dari persembahan PowerPoint secara
berulang kali.
|
Animasi
haiwan menunjukkan beberapa haiwan bersama anaknya.
|
Pencetusan
idea
(10
min)
|
Terdapat
haiwan yang membiak secara bertelur dan melahirkan anak.
|
Murid
dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang terdiri daripada lima orang. Guru
memberikan banyak gambar haiwan. Murid menjawab lembaran kerja A yang
diberikan dengan mengelaskan gambar haiwan tersebut mengikut cara pembiakan.
Memerhati
dan membuat jangkaan
Murid
berbincang di dalam kumpulan sama ada gambar haiwan yang diberikan itu
bertelur atau melahirkan anak, dan seterusnya menyatakan jawapan mereka dalam
ruangan jangkaan dan sebab.
|
Lembaran kerja A
|
Penstrukturan
semula idea
(20
min)
|
Banding
beza haiwan yang membiak melaui bertelur dan melahirkan anak.
|
Guru
menunjukkan kepada murid video pendek mengenai pembiakan haiwan yang lebih
teliti. Murid dikehendaki mengaitkan jangkaan mereka dengan video yang
ditunjukkan.
Jawapan
mereka direkodkan pada kolum pemerhatian
di dalam lembaran kerja A.
Pengelasan
Guru
dan murid membincangkan hasil dapatan mereka. Dalam sesi ini, guru akan
menyoal murid, dan murid akan menjawab soalan yang diberikan yang menunjukkan
bahawa mereka faham akan tajuk yang dibincangkan.
|
Pendekatan
Konstruktivism :
Keutamaan
pembelajaran adalah ditumpukan kepada hasil perolehan di dalam bidang
konstruktivism
|
Pengaplikasian
idea
(15
minit)
|
Menaakul
kepentingan pembiakan kepada haiwan
|
Guru
bertanyakan kepada murid nama haiwan yang telah pupus atau yang diancam
kepupusan.
Membuat
jangkaan
Guru
juga akan bertanyakan kepada murid apakah yang akan terjadi sekiranya haiwan
tidak membiak. Murid berbincang dalam kumpulan dalam menjawab persoalan guru.
|
Pendekatan
konstruktivism : Model yang paling sesuai digunakan ialah pembelajaran secara
koperatif dan kolaboratif
|
Refleksi
(5
minit)
|
Menjelaskan
pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
|
Guru memberikan
tunjuk ajar kepada pelajar untuk membina peta minda berdasarkan apa yang
telah dipelajari.
Murid
diekehendaki menceritakan semula setiap apa yang dipelajari sepanjang proses
pengajaran dan pembelajaran pada hari itu.
|
Peta
minda yang digunakan ialah jenis tulang ikan yang hanya mempunyai dua kolum
iaitu kolum untuk senarai haiwan yang bertelur dan haiwan yang melahirkan
anak.
Lembaran
kerja B.
|
LEMBARAN KERJA A
Tandakan (/) pada kolum yang sesuai sama
ada haiwan di bawah bertelur atau melahirkan anak.
HAIWAN
|
JANGKAAN
|
INFERENS
|
PEMERHATIAN
|
|
BERTELUR
|
MELAHIRKAN ANAK
|
|||
AYAM
|
||||
KUCING
|
||||
LEMBU
|
||||
PENYU
|
||||
GAJAH
|
||||
BURUNG PIPIT
|
||||
ULAR
|
||||
KATAK
|
||||
TUPAI
|
||||
CICAK
|
Tarikh : 30 March
2012
Masa : 7.45
-8.45 a.m.
Kelas :
Darjah 2
Merah
Bilangan murid: 35
Subjek : Sains
Topik :
Pergerakan haiwan
Objektif pembelajaran : Pada akhir sesi pembelajaran, murid
mampu menyatakan pergerakan haiwan.
Hasil pembelajaran : Murid :
1. Menjelaskan
cara haiwan bergerak seperti berjalan, merangkak, terbang, berenang, menjalar,
mengensot, merayap, berlari dan melompat.
2. Menjalankan
simulasi cara haiwan bergerak seperti ikan berenang, burung terbang, lembu
berjalan, kura-kura merangkak, ular menjalar, semut merayap, kuda berlari dan katak
melompat.
Pengetahuan sedia ada : Murid-murid mempunyai pengetahuan
tentang
konsep haiwan dan rupa bentuk haiwan.
Kemahiran Saintifik : Memerhati- Murid memerhati cara
haiwan
bergerak
Mengelaskan-Murid mengelaskan haiwan
mengikut cara pergerakan
Meramal – Murid meramal cara pergerakan
bagi
ketam
Kemahiran Berfikir : Membanding dan membeza – Murid
membandingkan cara pergerakan setiap haiwan
Menghasilkan idea - Murid mendapatkan idea
bahawa haiwan yang berlainan jenis
menjalankan pergerakan yang berlainan
Sikap saintifik dan nilai murni
: Menunjukkan minat dan sikap ingin tahu
terhadap alam sekitar. Nilai sayang menyayangi
terutamanya
terhadap haiwan.
Sumber pembelajaran dan
pengajaran: Video klip, lembaran kertas
Fasa / Masa
|
Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran
dan Pembelajaran (P&P)
|
Catatan
|
Orientasi
(5minit)
|
-Kanggaru
bergerak dengan melompat
-Kuda
bergerak dengan berjalan
-burung
bergerak dengan terbang
-ikan
bergerak dengan berenang
|
Murid
ditunjukkan video mengenai cara pergerakan bagi beberapa jenis haiwan
(kanggaru, kuda, burung dan ikan)
2.
Murid diminta memberikan perhatian penuh semasa video ditayangkan.
|
KPS:
Memerhati- pergerakan jenis haiwan dalam video klip
Sumber
p&p: video(TMK)
Teori
Ausubel: Penyusunan awal dengan menggunakan video sebagai permulaan yang
menerangkan hubungan antara konsep-konsep penting dalam keseluruhan
pelajaran.
|
Pencetus-an
idea
(10
minit)
|
-Lembaran
kertas yang mempunyai pelbagai pergerakan haiwan dan murid dikehendaki untuk
padankannya
- Soalan
yang dikemukan bertujuan untuk mengenal pasti sama ada murid mempunyai
perspektif yang salah tentang pergerakan
|
1)Murid
diberikan satu lembaran kerja
2)Murid
diberikan beberapa soalan
Contohnya
-haiwan
apa yg kamu lihat/ dalam video
-bagaimana
burung bergerak?
-bandingkan
cara burung dan kuda bergerak?
|
KPS:
Meramal- cara pergerakan haiwan dalam lembaran kertas
Memerhati
– haiwan-haiwan yang terdapat dalam video
KB:
membanding dan membezakan – murid diberikan soalan untuk membuat perbandingan
pergerakan burung dengan kuda.
Sumber:
lembaran kertas, video klip
|
Penstrukturan
semula idea (30 minit)
|
-Menunjukkan
gambar-gambar tentang pergerakan
haiwan-haiwan seperti kuda, burung dan ikan.
-
Murid menyatakan pergerakan haiwan-haiwan
-
kuda berlari
-
burung terbang
-
kanggaru melompat
|
-Murid
diberikan gambar-gambar seperti ikan, kanggaru yang sedang menjalankan proses
pergerakan
-Murid-murid
dibahagikan kepada 5 kumpulan
-setiap
kumpulan dikehendaki untuk membuat peranan menjalankan pergerakan sejenis
haiwan di depan kelas. Contohnya kanggaru, burung dan ikan
-cikgu
membuat demonstrasi sekiranya murid-murid berbuat salah
|
Pendekatan
Konstruktivisme: pembelajaran berasaskan murid dengan menyuruh murid
memainkan peranan haiwan
Teori
pembelajaran Bruner: menekankan pembelajaran hasil daripada interaksi murid
dengan murid dan interaksi antara guru dengan murid. Cthnya guru menunjukkan
demontrasi apabila mendapati murid membuat salah.
KPS:Memerhati-
proses pergerakan yang dijalankan oleh haiwan melalui gambar dan mengelaskan-
cara pergerakan haiwan
KB:
membanding dan membezakan- murid membandingkan pergerakan haiwan yang
ditunjukkan oleh rakan mereka
|
Aplikasi
Idea
(10
minit)
|
.Mengetahui
bahawa pelbagai haiwan bergerak dengan cara pergerakan yang sama.
|
Dalam
kumpulan, murid-murid dikehendaki berfikir: Apa lagi haiwan yang bergerak
dengan terbang?
Apa
lagi haiwan yang bergerak dengan berjalan?
Setelah
mereka mempunyai pengetahuan tentang pergerakan asas, guru memberikan soalan
yang mencabar minda murid.
Bagaimanakah
sotong menjalankan pergerakan?
Bagaimanakah
ketam menjalankan pergerakan mereka?
Murid-murid
sedar bahawa terdapatnya haiwan yang bergerak dengan cara yang lebih istimewa
|
Teori
Jean Piaget: Asimilasi – menambah maklumat baru tentang haiwan lain yang
menggunakan pergerakan yang sama
KPS:
Meramal-murid diberikan peluang untuk meramalkan pergerakan ketam
Teori
pembelajaran Gagne: sistem pembelajaran harus bermula daripada yang mudah
atau peringkat asas kepada yang rumit. Pelajar memahami pergerakan asas
haiwan seperti terbang, berjalan. Selepas itu didedahkan dengan pergerakan
sotong.
KB:menghasilkan
idea bahawa haiwan yang berlainan bergerak dengan cara yang berlainan
Sikap
Saintifik: murid mula mempunyai semangat ingin tahu dengan pergerakan haiwan
yang unik
|
Refleksi
(5
minit)
|
Melakukan
semula atau mempraktiskan balik apa yang dilakukan semasa di penstrukturan
semula idea untuk mengukuhkan kefahaman murid tentang pergerakan.
Menerapkan
nilai-nilai murni melalui persoalan.
|
Cikgu
menyuruh murid-murid untuk memainkan peranan
haiwan yang tadi mereka lakukan
supaya mereka dapat mengingat dengan lebih jelas.
Menerapkan
nilai cinta kepada haiwan dengan mempersoalkan murid tentang apa yang akan
berlaku pada kuda sekiranya kaki kuda telah dipotong?
|
Teori
pemprosesan maklumat: Bagi mengelakan murid melupakan apa yang dipelajari,
melakukan /mempraktiskan sekali lagi simulasi untuk mengukuhkan ingatan
supaya informasi ini dapat memasuki ingatan jangka panjang
Nilai
murni: Cinta akan alam sekitar
|
No comments:
Post a Comment