Rancangan pengajaran harian
Tarikh
: 21 Mac 2012
Masa
: 8.00-9.00 a.m.
Tahun
:
2 Bestari
Subjek
: Sains dan Teknologi
Topik
: Manusia
Tajuk
: 1.1. Memahami manusia memerlukan
keperluan asas untuk hidup.
Objektif pembelajaran : pada akhir pembelajaran
pelajar dapat mengenal pasti keperluan asas manusia.
Hasil pembelajaran : pelajar dapat :
1. Mengenali makanan yang memberi tenaga, membantu
tumbesaran dan membantu menjaga kesihatan.
2. Menaakul kepentingan pelbagai jenis makanan kepada
manusia.
Pengetahuan sedia ada : Pelajar tahu bahawa
makanan penting untuk kehidupan manusia.
Kemahiran saintifik : memerhati
pyramid makanan, mengelaskan makanan yang bekhasiat ikut kepentingan,
menggunakan perhubungan ruang dan masa dalam aktiviti
kumpulan, berkomunikasi untuk mendapatkan maklumat, dan membuat inferens
terhadap kkepentingan makanan.
Kemahiran berfikir : Membandingkan
dan membezakan jenis-jenis makanan, menghubungkaitkan jenis makanan dengan
kesihatan manusia, menganalisasi khasiat dalam makanan, dan menyusun jenis
makanan mengikut keutamaan.
Nilai-nilai murni dan nilai-nilai saintifik : Menghargai
dan mengamalkan kehidupan yang bersih dan sihat, bekerjasama dan menyukuri
nikamat yang dikurniyayi tuhan.
Bahan
bantu belajar dan mengajar : 1.Flashcards
2.Microsoft powerpoint
4.Soalan
5.Laptop dan projektor
Fasa
/
Masa
|
Kandungan
|
Aktiviti
mengajar dan belajar/kemahiran berfikir
|
Catatan
|
Orientasi
(15 minut)
|
Mengelaskan keperluan asas manusia.
|
Aktiviti kumpulan:
1. Membahagikan
pelajar dalam 5 kumpulan.
2. Mengedarkan
flash kad dan 2 peti kosong untuk memasukkan flash kad tesebut.
3. Meminta
mereka untuk mebahagikan kad tersebut kepada keperluan asas manusia dan
kehendak manusia.
Pelajar akan berkomunikasi dan bertukar-tukar
maklumat untuk membezakan keperluan asas dan kehendak manusia.
|
Aktiviti A
|
Mengumpul idea
(10 minut)
|
Mengenali jenis-jenis makanan yang ada.
|
Meminta palajar untuk menyenaraikan jenis makanan
mengikut kepentingan.
|
Aktiviti B
|
Penstrukturan semula idea
(10 minut)
|
Jenis makanan yang memberi tenaga, membantu
tumbesaran dan membantu menjaga kesihatan.
|
Menunjukkan pelan pyramid makanan dengan hanya satu
contoh makanan di dalmnya .
Meminta pelajar untuk datang ke depan dan menampal
jenis makanan pada ruang yang betul.
|
Aktiviti B
|
Mengaplikasi idea
(5 minut)
|
Kepentingan pelbagai jenis makanan.
|
Meminta mereka duduk dalam pasangan.
Meminta pelajar untuk berkongsi makanan yang mereka
suka dan membincang makanan itu penting untuk kesihatan atau tidak.
|
Teori kontekstual
|
Refleksi
(5 minut)
|
Air,udara, makanan dan tempat perlindungan sangat
penting untuk manusia.
|
Imbas kebali apa yang diajar.
Meminta mereka untuk membuat peta minda supaya lebih
ingat.
|
Aktiviti c
Teori masteri belajar
|
Reflaksi
diri:
Rancangan Pengajaran Harian (Lima Fasa Needham)
Tarikh :
15 April 2012
Masa :
9.00 pagi – 10.00 pagi
Kelas :
Tahun 2 Merah
Jumlah Murid :
30
Subject :
Sains
Topik :
Memahami haiwan memerlukan keperluan asas untuk hidup
Objektif Pembelajaran : Murid-murid dapat
mengenalpasti keperluan asas yang diperlukan oleh haiwan iaitu makanan, air,
udara dan tempat perlindungan untuk hidup pada akhir waktu.
Hasil Pembelajaran :
1) Mengenal pasti keperluan asas
seperti iaitu makanan, air, udara dan tempat perlindungan.
2) Menyatakan kepentingan keperluan
asas kepada haiwan.
3) Memberi contoh haiwan dan makanan
yang dimakan.
4) Mengelaskan haiwan mengikut
makanan yang dimakan iaitu makan tumbuhan sahaja, makan haiwan sahaja atau
makan haiwan dan tumbuhan.
5) Mengenal pasti tempat
perlindungan haiwan seperti sarang, reban, lubang, di atas pokok, kandang, gua,
di dalam air, dalam tanah dan di celah batu atau
kayu.
6) Menjelaskan pemerhatian melalui
lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
Pengetahuan sebelum pembelajaran : Murid mengetahui
haiwan memerlukan keperluan asas untuk hidup.
Kemahiran Sainstifik : Pemerhatian terhadap keperluan
asas bagi haiwan, mengklasifikasikan tempat perlindungan dan makanan bagi
haiwan dan membuat inferens sebab keperluan asas bagi haiwan
Kemahiran Berfikir : Perbezaan tentang makanan dan
tempat perlindungan bagi haiwan, menjana
idea tentang keperluan asas bagi haiwan
Sikap Saintifik
dan Nilai-nilai Murni :
1. Mempunyai minat dan perasaan ingin tahu terhadap
aktiviti yang dijalankan.
2. Bersikap jujur dan tepat dalam merekod serta
mengesahkan data.
3. Berkerjasama dalam kerja kumpulan.
Sumber Pengajaran dan Pembelajaran : Gambar air,
makanan, tempat perlindungan dan udara, kad manila, tayangan video, powerpoint.
Fasa / Masa
|
Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran
dan Pembelajaran / Kemahiran Sains
|
Catatan
|
Orentasi
(10 minit)
|
Semua benda
hidup memerlukan keperluan asas untuk meneruskan hidup.
|
Empat orang
murid dikehendaki berdiri dan mereka diberikan gambar yang berlainan iaitu,
gambar air, makanan, tempat perlindungan dan udara (pokok ditiup angin untuk
menunjukkan pergerakan udara)
Ketika itu,
guru menanya mereka semua :
Apakah yang
akan berlaku sekiranya kehidupan haiwan kehilangan salah satu daripadanya?
Mengapakah
haiwan memerlukan keperluan asas ini?
PEMERHATIAN
Guru
seterusnya meletakkan gambar-gambar tersebut dan murid dikehendaki membuat
pemerhatian dan berfikir tentang kepentingan keperluan asas.
Guru akan bertanya:
Mengapa haiwan
tidak boleh meneruskan hidup disebabkan tiada salah satu daripadanya?
MEMBUAT INFERENS
Murid-murid
dikehendaki membuat inferens ke atas persoalan tersebut.
Contoh
Inferens :
Murid : Haiwan
tidak dapat meneruskan hidup sekiranya tiada salah satu daripadanya.
|
Teori
pembelajaran Piaget. Sesuatu organisma untuk menyesuaikan diri (adaptasi) dengan
persekitaran dikaji oleh Piaget dan hasilnya, terdapat dua proses
membuatadaptasi iaitu asimilasi dan akomodasi.
|
Pengumpulan
ideas
(10 minit)
|
Semua haiwan
memerlukan keempat-empat keperluan asas dan salah satu daripada
keempat-empatnya tidak boleh dikurangkan untuk hidup.
|
Murid-murid
dibahagikan kepada enam kumpulan dan lembaran kerja A diberikan.
PEMERHATIAN dan MEMBUAT RAMALAN
Murid-murid
dikehendaki berbincang situasi haiwan berdasarkan keperluan asas yang
diberikan secara kumpulan.
|
Pendekatan
konstruktivisme.
Konstruktivisme
adalah satu fahaman bahawa murid membina sendiri pengetahuan atau konsep
secara aktif berdasarkan pengetahuan dan pengalaman yang sedia ada.
|
Pengsktukturan Semula
Idea
|
Haiwan mesti
mempunyai keperluan asas seperti air, makanan, udara dan tempat perlindungan
untuk hidup.
|
Guru
menerangkan jenis keperluan asas bagi
haiwan kepada semua pelajar. Selepas itu, guru akan menayangkan video tentang
jenis keperluan asas bagi haiwan yang berlainan untuk membuktikan ramalan murid-murid.
Kemudian, guru
akan menggunalan powerpoint untuk menjelaskan kepentingan keperluan asas bagi
haiwan.
PENGUJIAN
Murid-murid
dikehendaki menjawab soalan-soalan di dalam lembaran kerja B.
|
Teori pembelajaran Ausubel,kerana
beliau menekankan proses penguasaan maklumat melalui bahasa yang bermakna.
Dalam pembelajaran resepsinya , guru memberikan konsep-konsep
dengan jelas dan tersusun supaya murid dapat menerimanya dengan lengkap
dan baik.
|
Pengaplikasian
idea
(15 minit)
|
Makanan, air ,
tempat perlindungan dan udara merupakan keperluan asas bagi haiwan.
|
Semua murid
diberikan kad. Sebahagian kad dilekat dengan gambar haiwan dan sebahagian kad
dilekat dengan contoh jenis keperluan asas haiwan.
Murid-murid
dikehendaki mencari pasangan haiwan dan keperluan asas masing-masing.
|
|
Refleksi (5
minit)
|
Haiwan mesti
mempunyai keperluan asas seperti air, makanan, udara dan tempat perlindungan
untuk hidup.
|
Guru
membimbing murid membuat refleksi terhadap topik yang dipelajari oleh mereka
dengan menggunakan peta konsep.
Lembaran kerja
C
|
Teori
Pembelajaran Bruner. Penggunaan
istilah untuk memahami susunan struktur pengetahuan
|
Refleksi Kendiri :
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
(Sains Tahun 2 KSSR)
Mata
Pelajaran : Sains
Kelas
: Tahun 2 Al-Farabi
Bilangan
Murid : 28 Orang
Masa
: 60 Minit
Tunjang
: 4 Terang dan gelap.
Tajuk
: 4.1Menganalisis keadaan terang dan
gelap
Objektif
: i. Untuk mengenal
pasti sumber cahaya seperti matahari, lampu, lampu suluh dan api.
ii. Untuk membezakan keadaan terang dan gelap
melalui penyiasatan.
kesihatan
diri sendiri.
iii.
Untuk menerangkan bagaimana bayang-bayang dihasilkan melalui aktiviti.
iv. Menaakul kepentingan cahaya kepada manusia
v. Menjelaskan pemerhatian melalu lakaran, TMK, penulisan atau
lisan.
Kemahiran proses sains : i.
Membuat perbezaan, memerhati, membuat inferens dan membuat uji kaji.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid telah mengetahui dan memahami
perbezaan cerah dan gelap
Kemahiran
Berfikir : i. Menjana Idea.
ii.
Berfikiran Kritis dan Memberi Pendapat.
Nilai
Murni : i. Menghargai kejadian alam.
ii.Mengetahui
kepentingan cahaya.
Bahan
Sumber : Komputer dan LCD, slide gambar sumber cahaya.ppt.
Fasa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Fasa orientasi: (Engage)
|
Mengenal
pasti sumber cahaya seperti matahari, lampu, lampu suluh dan api.
|
1. Guru
menayangkan sedutan video ‘Boboiboy’ sewaktu siang dan kemudian menayangkan
lagi sedutan video ‘Boboiboy’ semasa waktu malam.
Pemerhatian
2. Kemudian
guru bertanya kepada murid apa yang mereka dapat lihat.
“Berdasarkan gambar-gambar ini, apakah yang dapat kamu lihat?” Murid diberi peluang untuk membuat inferens melalui pemerhatian. Inferens
3. Guru
akan membantu murid dengan memberi klu sekiranya mereka masih tidak dapat
meneka.
4. Jika
murid berjaya menjawab dengan betul, guru perlu memuji murid.
|
Gambar-gambar sumber cahaya diambil daripada internet.
Teori Bruner-
Pengajaran selanjutnya bergantung kepada cara
membangkitkan minat di kalangan murid. Semua kanak-kanak memiliki mekanisme
dalaman untuk ingin belajar. Oleh itu, guru mesti menggalakkan mereka melalui
pembelajaran penerokaan
|
Fasa Pencetusan idea: (Explore).
|
Perbezaan keadaan cerah dan gelap. Membezakan keadaan
terang dan gelap melalui penyiasatan
|
1. Murid
dibahagikan kepada 4 kumpulan.
2. Guru
memberikan jadual perbezaan antara siang dan malam.
3. Murid
berbincang secara berkumpulan untuk mengisi jadual tersebut. Mengapakah
keadaan menjadi cerah pada waktu siang dan gelap pada waktu malam.
|
Slide powerpoint
Melibatkan teori
Bruner. Teori Bruner mementingkan pembelajaran melalui penemuan bebas
atau penemuan berpandu, atau latihan penyiasatan.
|
Fasa Penstrukturan Semula
idea : (Explain)
|
Menerangkan bagaimana bayang-bayang dihasilkan melalui
aktiviti.
|
1. Setiap
kumpulan dibekalkan dengan lampu suluh.
2. Guru
juga memberikan kadbod kepada setiap kumpulan.
3. Murid
dikehendaki meletakkan tangan di depan lampu suluh dan memerhati
bayang-bayang yang dihasilkan di atas kadbod. Murid boleh membuat bentuk
bayang-bayang mengikut bentuk yang mereka suka.
4. Kemudian,
aktiviti tersebut diulang di luar kelas.
Membuat perbandingan
|
Menjana idea dan pendapat.
|
1. Fasa
Aplikasi idea: (Elaborate)
|
Untuk Membezakan keadaan terang dan gelap melalui
penyiasatan.
|
1. Guru
membawa murid-murid ke stor berdekatan. Murid-murid masuk ke dalam stor
mengikut kumpulan yang dibahagikan sebelum ini. Kemudian, pintu stor ditutup.
|
Murid diminta mengecam rakan mereka semasa dalam gelap.
Adakah mereka mampu mengenali rakan mereka dalam keadaan gelap.
Teori
Piaget
Setiap individu akan sentiasa mencuba untuk memahami
dan mengadaptasi perubahan-perubahan yang berlaku di persekitaran mereka.
|
Fasa Refleksi (Evaluate)
|
Sesi soal jawab
|
1. Guru
meminta murid untuk mengisi dan menyiapkan lembaran kerja yang diberi.
2. Murid
diminta menceritakan apa yang mereka belajar sepanjang aktiviti tadi.
|
Setiap pelajar akan membentuk perwakilan pengetahuan
‘frame of reference’ mereka sendiri melalui pengalaman yang dialami (Johnson
& Gott, 1996)
|
Keadaan
|
Gambar A
|
Gambar B
|
Suasana
(gelap/cerah)
|
||
Lampu
(ada/tiada)
|
||
Matahari
(ada/tiada)
|
||
Bintang
(kelihatan/tidak kelihatan)
|
No comments:
Post a Comment